פתיחה: 14/12/2017
פייר פאולין - פוטוסופיה
אוצר: שוקי קוק
פוטוסופיה
תערוכה של פייר פאולין
פוטוסופיה - כשאמנות הצילום פוגשת טקסט פילוסופי
תערוכת יחיד ראשונה מסוגה בה מתחברים שני העולמות של הצלם והפילוסוף, פייר פאולין, לכדי עולם אחד שלם, בו מתקיים דיאלוג בין תמונה וטקסט.
בתערוכה יוצגו צילומים של פייר פאולין בשחור לבן, אשר ילוו בטקסטים פילוסופיים.
מפגש בין שני אנשים יוצר דיאלוג, קצר או ארוך. עמוק או שטחי... המפגש עם פייר התאפיין בדינמיקה של הסכמות עמוקות ומיידיות.
שנינו בני אותה קבוצת גיל (כמעט...), ניסיון החיים - שונה.
תרבויות אחרות. שודאי היטביעו חותמן.
אבל, שנינו אנשים רגישים. המתמקדים באדם. בחייו. באופיה של החברה סביב, ונכונות חייה.
אלה נושאים הבוערים כאש בנשמתו של פייר פאולין. ובנשמתי שלי...
פייר, פילוסוף וצלם, (לא משנה הסדר). שחשיבתו מנחה את תצורת ראייתו של המציאות...היסטוריית חייו של פייר, מספרת על מעבר בין תרבויות, מסלולי מקצוע וחיים, נגיעות עמוקות בעצב. בתקווה. יצר חיים, המוליך במסלול של נתינה אנושית. איכפתיות ורצון ענק להשפעה מייטיבה...
אני, אוטודידטקט, אשר למד את חייו בעצמו ומתוך מקומות של חסר וכמיהה. נפתחה דרך, אותה חצבתי בהר חיי. ליצירה אמנותית בתחומים שונים. תוך התגברות על מהמורות חיים, נגיעות בכאב. והתעצמות לנתינה וצורך להשפיע בטוב מתוך נסיוני.
פייר הגיע לסטודיו להעזר בנו להדפסת צילום משלו, לקראת הצגתו בתערוכה... הצילום היה חזק ומשמעותי, זווית מבט במרחב אנושי, המעבירה סיפור ויזואלי, הפותח ערוץ מחשבות אישי, ומוליך את המתבונן אל עמקי חוויותיו וסמליו שלו...
מגוון של נושאים ריחפו במרחב משני צידיו של שולחן העבודה, זווית המבט אליהם הייתה דומה, בוחנת, לא ביקורתית, מעמיקת חקור. מצאנו עצמנו "מסכימים" עם כל נושא שעלה, ה"חקר" האישי של שנינו, נבע ממקומות עמוקים ורגישים בנשמותינו. יצר היבטים שונים, משלימים לעיתים, חווינו זהות או שוני. אך בעיקר איכפתיות אנושית בשאיפה לטוב ונכון יותר, על פי הבנתנו שלנו...
ניסיתי לפצח, לשמוע, להעמיק אל ה"למה ומה" שיספר לי פייר אודות הצילום המיוחד... כאן, נעור הפילוסוף, סיפר לי סצנה אנושית מצולמת. כמו גם מקבץ של אסוציאציות סימליות, המתקשרות במוחו. לכדי מארג טקסטואלי מרתק, הלוקח את המתבונן למקום בו ההגיון, מחבר את הויזואליה המרגשת שראה. אל מכלול מחשבות ורעיונות, יחד, נוצרת אמירה, ה"מתנתקת" מהמקום, הזמן והאירוע של הצילום בפועל, אל תוך חוויה עמוקה של אנושיות... יצירתו של פייר נעה במרחב בין הנראה והנקרא. בתצורה שבחר להנכיחם בפני הצופה, כחוויה אחת, שלמה.
אין משנה, מה קדם, הצילום או הרעיון הפילוסופי. כל אחד מהם עומד בזכות עצמו. יחד, משמעותם כפולה ופותחת בפני המתבונן אפשרות לדיאלוג פנימי עם מחשבותיו וסמליו... חייו של פייר. כפילוסוף משפיעים בודאי על בחירת נושא צילומיו וזווית המבט, כמו גם תרגום הויזואליה המצויה בקדמת עדשת מצלמתו, אלה מתכנסים לאמירה אישית של פייר.
צילומיו של פייר,מתורגמים ברובם מתוך צבעוניותם אל מרחבי "שחור לבן" הבסיסיים כל כך לבני דורנו.אשר חווה כך את צילומי ילדותו .המגבלה.הופכת ליתרון.המאפשר התייחסות ישירה לקומפוזיציות הגיאומטריות של פייר.כאשר הניגודיות הנחווית, מתכתבת עם הרעיון אותו כותב לנו היוצר לצד הצילום.כמשלים.או מקדים את התרשמותנו מהדימוי...
שחור ולבן,כמייצגי יש ואין,....
משמעותו של האין.קונספטואלית.בעוד היש.מומחש בהוויתו.בקיומו הפיזי. המתח בין השחור והלבן מקפל בתוכו את ההבנות הללו.ויוצר דיאלוג בין קיימות להעדרה.מגדיר ערכי יסוד בסיסיים של חווית נוכחות מול פרטיה המתאיינים...
קבוצת העבודות המוצגת בתערוכה.כוללת דימויים וטקסטים.הפותחים בפנינו צוהר אל עולמו של פייר. המוכר לחלקנו דרך כתביו וספריו. הרצון לעולם ראוי יותר עבור בני האדם עובר כחוט השני בינהן.מנוסח בדיוק. מבקר. מאיר. מעיר ומנסה להתוות דרך...
את החוויה יקח המבקר אל חייו שלו. וינהל את השיח הפנימי שלו.מתוך שחווה...
פוטוסופיה - כשאמנות הצילום פוגשת טקסט פילוסופי
תערוכת יחיד ראשונה מסוגה בה מתחברים שני העולמות של הצלם והפילוסוף, פייר פאולין, לכדי עולם אחד שלם, בו מתקיים דיאלוג בין תמונה וטקסט.
בתערוכה יוצגו צילומים של פייר פאולין בשחור לבן, אשר ילוו בטקסטים פילוסופיים.
מפגש בין שני אנשים יוצר דיאלוג, קצר או ארוך. עמוק או שטחי... המפגש עם פייר התאפיין בדינמיקה של הסכמות עמוקות ומיידיות.
שנינו בני אותה קבוצת גיל (כמעט...), ניסיון החיים - שונה.
תרבויות אחרות. שודאי היטביעו חותמן.
אבל, שנינו אנשים רגישים. המתמקדים באדם. בחייו. באופיה של החברה סביב, ונכונות חייה.
אלה נושאים הבוערים כאש בנשמתו של פייר פאולין. ובנשמתי שלי...
פייר, פילוסוף וצלם, (לא משנה הסדר). שחשיבתו מנחה את תצורת ראייתו של המציאות...היסטוריית חייו של פייר, מספרת על מעבר בין תרבויות, מסלולי מקצוע וחיים, נגיעות עמוקות בעצב. בתקווה. יצר חיים, המוליך במסלול של נתינה אנושית. איכפתיות ורצון ענק להשפעה מייטיבה...
אני, אוטודידטקט, אשר למד את חייו בעצמו ומתוך מקומות של חסר וכמיהה. נפתחה דרך, אותה חצבתי בהר חיי. ליצירה אמנותית בתחומים שונים. תוך התגברות על מהמורות חיים, נגיעות בכאב. והתעצמות לנתינה וצורך להשפיע בטוב מתוך נסיוני.
פייר הגיע לסטודיו להעזר בנו להדפסת צילום משלו, לקראת הצגתו בתערוכה... הצילום היה חזק ומשמעותי, זווית מבט במרחב אנושי, המעבירה סיפור ויזואלי, הפותח ערוץ מחשבות אישי, ומוליך את המתבונן אל עמקי חוויותיו וסמליו שלו...
מגוון של נושאים ריחפו במרחב משני צידיו של שולחן העבודה, זווית המבט אליהם הייתה דומה, בוחנת, לא ביקורתית, מעמיקת חקור. מצאנו עצמנו "מסכימים" עם כל נושא שעלה, ה"חקר" האישי של שנינו, נבע ממקומות עמוקים ורגישים בנשמותינו. יצר היבטים שונים, משלימים לעיתים, חווינו זהות או שוני. אך בעיקר איכפתיות אנושית בשאיפה לטוב ונכון יותר, על פי הבנתנו שלנו...
ניסיתי לפצח, לשמוע, להעמיק אל ה"למה ומה" שיספר לי פייר אודות הצילום המיוחד... כאן, נעור הפילוסוף, סיפר לי סצנה אנושית מצולמת. כמו גם מקבץ של אסוציאציות סימליות, המתקשרות במוחו. לכדי מארג טקסטואלי מרתק, הלוקח את המתבונן למקום בו ההגיון, מחבר את הויזואליה המרגשת שראה. אל מכלול מחשבות ורעיונות, יחד, נוצרת אמירה, ה"מתנתקת" מהמקום, הזמן והאירוע של הצילום בפועל, אל תוך חוויה עמוקה של אנושיות... יצירתו של פייר נעה במרחב בין הנראה והנקרא. בתצורה שבחר להנכיחם בפני הצופה, כחוויה אחת, שלמה.
אין משנה, מה קדם, הצילום או הרעיון הפילוסופי. כל אחד מהם עומד בזכות עצמו. יחד, משמעותם כפולה ופותחת בפני המתבונן אפשרות לדיאלוג פנימי עם מחשבותיו וסמליו... חייו של פייר. כפילוסוף משפיעים בודאי על בחירת נושא צילומיו וזווית המבט, כמו גם תרגום הויזואליה המצויה בקדמת עדשת מצלמתו, אלה מתכנסים לאמירה אישית של פייר.
צילומיו של פייר,מתורגמים ברובם מתוך צבעוניותם אל מרחבי "שחור לבן" הבסיסיים כל כך לבני דורנו.אשר חווה כך את צילומי ילדותו .המגבלה.הופכת ליתרון.המאפשר התייחסות ישירה לקומפוזיציות הגיאומטריות של פייר.כאשר הניגודיות הנחווית, מתכתבת עם הרעיון אותו כותב לנו היוצר לצד הצילום.כמשלים.או מקדים את התרשמותנו מהדימוי...
שחור ולבן,כמייצגי יש ואין,....
משמעותו של האין.קונספטואלית.בעוד היש.מומחש בהוויתו.בקיומו הפיזי. המתח בין השחור והלבן מקפל בתוכו את ההבנות הללו.ויוצר דיאלוג בין קיימות להעדרה.מגדיר ערכי יסוד בסיסיים של חווית נוכחות מול פרטיה המתאיינים...
קבוצת העבודות המוצגת בתערוכה.כוללת דימויים וטקסטים.הפותחים בפנינו צוהר אל עולמו של פייר. המוכר לחלקנו דרך כתביו וספריו. הרצון לעולם ראוי יותר עבור בני האדם עובר כחוט השני בינהן.מנוסח בדיוק. מבקר. מאיר. מעיר ומנסה להתוות דרך...
את החוויה יקח המבקר אל חייו שלו. וינהל את השיח הפנימי שלו.מתוך שחווה...
שוקי קוק, אוצר התערוכה
פייר פאולין החל את דרכו כצלם רחוב בגיל 20 בצרפת, וחי את הצילום ואת הפילוסופיה כדרך חיים, מזה למעלה מ-35 שנה.
הוא הרצה והציג תערוכות יחיד בערים שונות ברחבי העולם: פריס, ליסבון, מרסיי, בילבאו, מדריד, דבלין, יוהנסבורג, מומביי, תל אביב ובמקומות נוספים. הוא הוזמן לקנדה ולאקוודור בחסות משרד החוץ הישראלי, כדי לקדם דיאלוג תרבותי במדינות אלה.
ספריו הקושרים בין אמנות הצילום לפילוסופיה: "חכמה מבעד לעדשה" ו"האמן, החולם והלוחם".
הוא הרצה והציג תערוכות יחיד בערים שונות ברחבי העולם: פריס, ליסבון, מרסיי, בילבאו, מדריד, דבלין, יוהנסבורג, מומביי, תל אביב ובמקומות נוספים. הוא הוזמן לקנדה ולאקוודור בחסות משרד החוץ הישראלי, כדי לקדם דיאלוג תרבותי במדינות אלה.
ספריו הקושרים בין אמנות הצילום לפילוסופיה: "חכמה מבעד לעדשה" ו"האמן, החולם והלוחם".
הגלריה של הסטודיו פתוחה לקהל בימים א'-ה' בשעות 10:00-17:00, בכתובת רוחמה 11, תל אביב.
על קיר צילום:
נינו הרמן - "השתקפויות משתברות"
נינו הרמן, צלם אנשים, בעברו עיתונאי מצלם, ולימים, אמן ויוצר מאחרי עדשה, נוגע ברגישות בבני אדם, מביט אל הטוב והרך, מתעד, חולק עימנו, בתערוכות , בבלוג רב משתתפים, מנהל שיח מתוך חייו שלו, אל עולם עוטף, הצמא לרוך ואהדה אנושית...
|